We wrześniu w szkole odbyły się badania ankietowe w klasach 4 – 8, które miały na celu poznanie opinii uczniów na temat korzystania z Internetu i urządzeń elektronicznych oraz związane z tym zwyczaje.
Oto skrót uzyskanych wyników, a po szczegółowe dane odsyłamy Państwa pod link RAPORT.
Na pytanie dotyczące czasu spędzonego przed ekranem uczniowie udzielili zróżnicowanych odpowiedzi. Najwięcej, bo 110 osób (36,4%) zadeklarowało, że korzysta z urządzeń ekranowych od 3-4 godzin dziennie. Kolejna grupa – 77 uczniów (25,5%) wskazała czas od 1- 2 godzin. Natomiast 65 osób (21,5%) przyznało, że spędza przed ekranem od 5-7 godzin dziennie. Z kolei 15 uczniów (5%) deklaruje, że czas od 7-10 godzin, a następne 15 osób, że powyżej 10 godzin. Najmniej liczną grupę stanowią uczniowie, którzy korzystają z urządzeń mniej niż godzinę dziennie- 20 osób (6,6%).
Jak wynika z badań, uczniowie najczęściej wykorzystują Internet w celach rozrywkowych oraz towarzyskich. Największa grupa badanych – 156 uczniów (51,7%) wskazała, że Internet służy im przede wszystkim do grania w gry komputerowe. Bardzo podobny odsetek, 155 osób (51,3%), korzysta z sieci w celu aktywności w mediach społecznościowych (np. Tik Tok, Facebook, Instagram). Kolejno często wybierane aktywności to: kontakt z kolegami i rodziną – 46 osób (48,3%) oraz oglądanie filmów, np. na platformie YouTube- 143 osoby (47,4%).
Badanie dotyczące korzystania z telefonu lub komputera późnym wieczorem, po godzinie 22, wykazało zróżnicowane nawyki wśród respondentów. Największa grupa (32%) badanych deklaruje, że wieczorem po godzinie 22, korzysta z tych urządzeń czasami, co wskazuje, że wieczorne korzystanie z technologii nie jest dla nich rutyną, lecz zdarza się sporadycznie. (21,9%) badanych przyznało, że korzysta z telefonu lub komputera często, co może wskazywać na silne przyzwyczajenie do aktywności online w późnych godzinach wieczornych. (28,8%) respondentów korzysta z urządzeń elektronicznych rzadko, natomiast (17,2%) deklaruje, że nigdy nie używa telefonu ani komputera po godzinie 22.
Więcej informacji w linku powyżej.
W wyniku przeprowadzonych badań w szkole odbyły się zajęcia dla klas 6 podczas edukacji zdrowotnej o wpływie urządzeń elektronicznych na zdrowie, o FOMO, uzależnieniach i zagrożeniach czyhających na dzieci i młodzież w Internecie, a także o hejcie, patostreamerach, dalej jakie zalety i wady ma technologia VR? Czym jest AI i jak z niej korzystać? Zajęcia odbyły się również w świetlicy szkolnej. Kolejne zajęcia o wpływie urządzeń elektronicznych na zdrowie będą odbywały się również w pozostałych klasach 4 – 8 podczas zajęć z edukacji zdrowotnej. Uczniowie dodatkowo wykonali plakaty informacyjne, które zostały rozwieszone na korytarzach szkoły.
Zespół Szkoła Promująca Zdrowie


