EKO-wycieczka Noblistów

Wycieczka na Ostrów Lednicki i do Parku Etnograficznego w Dziekanowicach.

W piątek 10 października za zajęcie I miejsca w konkursie na najlepszy Eko-ciuszek grupa uczniów z naszej szkoły wybrała się na wycieczkę do Ostrowa Lednickiego oraz do Parku Etnograficznego w Dziekanowicach.

W czasie wyjazdu przenieśliśmy się do średniowiecznej Polski. Dzięki przemiłej Pani Przewodnik mogliśmy zrozumieć,  jak wyglądał nasz kraj za czasów pierwszych polskich władców, takich jak Mieszko I, Bolesław Chrobry czy Mieszko II..

Na Ostrowie Lednickim dowiedzieliśmy się, jak funkcjonowała wyspa, na którą dopłynęliśmy promem. Ostrów okazał się miejscem, które, dzięki fantastycznym opowieściom Pani Przewodnik, wydawało się tętnić życiem. Gdy wysiedliśmy z promu, przywitały nas postacie trzech jeźdźców: Bolesława Chrobrego, Ottona III oraz biskupa Radzyma Gaudentego. Następnie zwiedzaliśmy pozostałości jednego z  pierwszych w Polsce zamków oraz kościoła. Dowiedzieliśmy się także,  jak wiele ciekawych informacji uzyskali naukowcy na podstawie badań ludzkich kości, które znaleziono na pobliskim cmentarzysku: na jakie choroby chorowano, jak się odżywiano, jaki był wzrost typowego przedstawiciela Polan, z jakiego powodu zmarli. Mieliśmy okazję również kroczyć drogą, którą prawie tysiąc lat temu przemierzał Bolesław Chrobry.

Po zwiedzeniu Lednicy pojechaliśmy do Parku Etnograficznego w Dziekanowicach, w którym zgromadzono typowe drewniane chaty, charakterystyczne dla wielkopolskiej wsi. W tym interesującym miejscu dowiedzieliśmy się, jak funkcjonowała dawna polska wieś, zwiedziliśmy także domy bogatego gospodarza i najuboższych komorników, kowala, garncarza,  chatę napływowych Olendrów, a także karczmę i kościół. Obejrzeliśmy przedmioty codziennego użytku, narzędzia pracy, naczynia, itp. Kolejną atrakcją w parku były zabawki dzieci sprzed lat. Każdy z nas mógł pochodzić na szczudłach, ujeżdżać drewnianego konika, toczyć koło lub poskakać na dawnych skakankach.

Gdy Pani Przewodnik zakomunikowała nam, że to już koniec wycieczki, z trudem powróciliśmy do teraźniejszości. Niestety, musieliśmy opuścić to miejsce pełne niesamowitej historii, w której się zatraciliśmy i powrócić do Swarzędza, ale na pewno  przez długi czas będziemy wspominać jeszcze tę wycieczkę, w czasie której czas się zatrzymał, a my przenieśliśmy się w dawne wieki.