Szkoła Podstawowa nr 3 w Swarzędzu
Erasmus+

Erasmus+ to program Unii Europejskiej
wspierający wymianę edukacyjną

 

W ramach programu możemy uczyć się za granicą, wziąć udział w zagranicznej mobilności zawodowej oraz realizować międzynarodowe projekty edukacyjne.

Erasmus+ – program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu. Jego celem jest wspieranie uczniów, studentów, nauczycieli, wykładowców i wolontariuszy w prowadzeniu międzynarodowych projektów służących podnoszeniu kompetencji. Do udziału w programie są  uprawnione instytucje i organizacje publiczne i prywatne wspierające edukację formalną oraz uczenie się pozaformalne i nieformalne osób w każdym wieku.  

Narodową Agencją Programu Erasmus+ i jego realizatorem w Polsce jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Szczegóły programu znajdują się na stronie: https://erasmusplus.org.pl/o-programie

Previous slide
Next slide

Działania dla społeczności szkolnej związane  z udziałem w projekcie rozpoczęliśmy w czasie II Rodzinnego Festynu „3mamy się razem”. W holu szkoły pojawiło się stoisko z prezentacją dotyczącą naszego udziału w  programie ERASMUS+. Każdy mógł uzyskać informacje na ten temat i finansowania przedsięwzięcia ze środków Unii Europejskej. Chcieliśmy, by festyn miał wydźwięk europejski, dlatego na stolikach pojawiły się obrusy z graficznymi motywami kojarzącymi się ze zjednoczoną Europą. Dzieliliśmy się swoją radością i dumą, że nasza szkoła zakwalifikowała się do tego projektu oraz że dzięki temu możemy rozwijać swoje umiejętności językowe, nawiązywać kontakty międzynarodowe, poznawać kulturę innych państw, a także wymieniać się doświadczeniami z zakresu dydaktyki i metodyki.

O naszych działaniach mogliśmy poinformować bardzo liczne grono uczniów, rodziców i innych osób , które bardzo licznie uczestniczyły w festynie.

Szczegóły dotyczące festynu znajdziesz tutaj

Pierwsza eskapada Erasmus+

Dzięki projektowi Unijnemu Europejskiemu Erasmus + p. Julita Książek Myślińska oraz p. Artur Grześkiewicz, wyjechali na kurs dla nauczycieli języków obcych do Irlandii, kurs metodyczny CED-T Methodology and Language Development, czyli metodologia i  rozwój mowy,  prowadzony przez Centrum Anglistyki Centre of Business Studies.

Szkoła mieści się w samym sercu Dublina, blisko takich atrakcji jak Trinity College i Dublin Castle. Zajęcia odbywały się w stylowym budynku, który został całkowicie odnowiony i przystosowany do potrzeb nauczania języka. W grupie,  liczącej 10 osób, uczestniczyła również kadra dydaktyczna z Włoch i Niemiec. 

Sam kurs zaoferował najnowsze i najlepsze praktyki zarówno w pedagogice ogólnej z wykorzystaniem praktycznych narzędzi internetowych do edukacji, planowanie lekcji, zarządzanie klasą, jak i wiedzę merytoryczną i wprowadzenie pewnych innowacji w praktyce, które można zintegrować z bieżącą pracą. Celem kursu było przekazanie jasnych, praktycznych rad,  odpowiednich do ich kontekstu. Pod koniec kursu uczestnicy mieli okazję zastosować  narzędzia i  metody omówione z perspektywy nauczyciela i ucznia. Kurs łączy metody synchroniczne i asynchroniczne, aby zapewnić najlepsze wykorzystanie planu zajęć.

Czas wyjazdu dał możliwość nie tylko doskonalenia pracy nauczycieli, ale również nawiązania współpracy z  innymi oraz zwiedzania uroczych zakątków Irlandii i poznawania wielu ciekawych informacji.

  • Dublin jest położony na wschodnim wybrzeżu Irlandii nad Morzem Irlandzkim. Choć termometr pokazywał 27 stopni i było bardzo ciepło, co jest niebywałe dla Irlandii o tej porze roku, i  nad morze było blisko, woda w nim nie zachęcała do kąpieli – miała zaledwie 14 stopni Celsjusza.
  • Przez centrum Dublina przepływa rzeka Liffey, nieopodal znajduje się Iglica Dublina, czyli ,,The Spire’’, 120 metrowy monument ustawiony dla uczczenia nowego tysiąclecia. Konstrukcja  jest wykonana z ośmiu tub zbudowanych ze stali nierdzewnej.
  • Po południu  była możliwość zwiedzania różnych obiektów: kościołów, muzeów i  atrakcji turystycznych, które były rekomendowane zarówno przez organizatorów szkoleń oraz innych uczestników kursu. W samym centrum znajduje się kilka kościołów: Katedra Kościoła Chrystusowego w Dublinie, należąca do najstarszych w Dublinie. Jej początki sięgają niemal 1000 lat wstecz.
  • Katedra Św. Patryka, zbudowana w stylu  angielskiego wczesnego gotyku, stanowi największą budowlę sakralną w Irlandii i ma status katedry narodowej. Wybudowano ją dla upamiętnienia misjonarskiej działalności Świętego Patryka w Irlandii w V wieku. Św. Patryk działał m.in. na terenach, na których powstało potem miasto Dublin. Miał wykorzystać tam jedno ze źródeł do udzielenia sakramentu chrztu; owo źródło znajduje się w pobliżu murów kościoła. Na pamiątkę tego wydarzenia zbudowano w tym miejscu drewniany kościół, który w 1190 r. za rządów biskupa Johna Comyna, otrzymał status katedry.
  • W sobotę odbyła się zorganizowana wycieczka autokarowa do uroczego miasteczka Galway w zachodniej Irlandii, położonego nad Oceanem Atlantyckim. Zostały zrobione  zdjęcia przy pomniku Oskara Wilde’a, który był irlandzkim poetą, dramaturgiem, pisarzem i filologiem klasycznym. Z Galway kursanci udali się na Klify Moheru, czyli irlandzki cud natury wpisany na listę UNESCO Global Geoparks wśród 130 innych unikatowych miejsc na świecie. Klif zbudowany  z wapieni i piaskowców ma około 14 km długości.
  • W niedzielę z przedstawicielką szkoły CES English Studies odbyła się wyprawa na półwysep – 13 km na północny wschód od Dublina – do Howth na festiwal owoców morza. Każdy mógł wybrać coś dobrego do zjedzenia, a Irlandczycy zaprezentowali taniec irlandzki, cieszący się obok muzyki irlandzkiej dużą popularnością, jako element ich kultury.
  • Pierwsza osada w miejscu gdzie obecnie znajduje się Zamek Dubliński, czyli Dublin Castle, powstała ponad 1000 lat temu. Z czasem Zamek Dubliński stał się najważniejszą budowlą obronną w Irlandii. Hall Św. Patryka to najbardziej okazała sala Komnat Królewskich, wykorzystywana obecnie podczas uroczystych państwowych wydarzeń. Galeria obrazów mieści kolekcję portretów namiestników Irlandii, a byli nimi reprezentanci Korony Brytyjskiej. Sala tronowa czyli audiencyjna, to sala, w której dworzanie składali hołd monarsze. Okazały tron wykonany był z okazji oficjalnej wizyty Króla Jerzego IV w Irlandii w 1821r.
  • Galeria zdjęć z Muzeum Sztuki Współczesnej w Dublinie, gdzie obok mistrza pop – artu Andy Warhola, aktorów Humphreya Bogarta i Merlin Monroe, można zobaczyć filmy dokumentalne o prześladowaniach i segregacji rasowej w USA i poznać historię zbrodniczego ruchu rasistowskiego KuKluxKlan.
  • Była również okazja do zwiedzenia National Galery of Ireland – Irlandzkiego Muzeum Sztuki w Dublinie założonego w 1854, który posiada 15000 ciekawych eksponatów  obejmujących 700 lat historii sztuki. Muzeum swe zbiory zawdzięcza licznym darczyńcom, w tym George’owi Bernardowi Shaw, który ofiarował jedną trzecią swojego majątku na rzecz muzeum. 

Udział w projekcie był możliwy dzięki zaangażowaniu Dyrekcji  SP3,  koordynatora projektu Arkadiusza Trzebniaka, zespołu SJO Glossa w Krakowie oraz wielu nauczycieli naszej szkoły. 

                                                            informację opracowała  Julita Książek – Myślińska 

Pełną galerię zdjęć znajdziesz tutaj.

 

II Misja Erasmus+

W dniach 8-21 października 2023 roku, kolejna grupa nauczycieli w składzie: Dorota Świerczyńska, Dorota Diakowicz, Mariola Okleja oraz Michał Komisarek udała się na kurs języka angielskiego w ramach projektu Erasmus+ finansowanego przez Unię Europejską do Limassol na Cyprze.

Nadszedł czas na krótkie podsumowanie naszego wyjazdu…

Choć w kalendarzu był październik i drzewa w Polsce mieniły się kolorami jesieni, pogoda na Cyprze wciąż była jeszcze letnia. Średnia temperatura w ciągu dnia to ok. 27st.C i pełne słońce, choć zdarzyło nam się również zmoknąć 😉.

Każdego dnia uczestniczyliśmy w lekcjach z języka angielskiego w szkole językowej Bayswater w międzynarodowym składzie grup oraz w konwersacjach i zajęciach z zastosowań platform edukacyjnych w nauczaniu. Przy wsparciu doświadczonych lektorów podnosiliśmy swoje kompetencje językowe, przełamywaliśmy opór przed komunikacją w języku angielskim oraz nawiązywaliśmy nowe znajomości. Mogliśmy wymieniać się swoimi doświadczeniami z innymi osobami uczestniczącymi w szkoleniach oraz w naturalny sposób wykorzystywać obcy język do komunikacji z ludźmi z różnych stron świata.

Pobyt na Cyprze był również okazją do poznawania bogatej historii i kultury tego malowniczego kraju. W sposób szczególny naszą uwagę zwróciła różnokulturowość osób zamieszkujących Cypr, bardzo liczna grupa turystów i uchodźców.

Odkrywaliśmy również realia Cypru jako państwa. Stolicą jest Nikozja – wzmianki o niej pochodzą już z VII w. p.n.e. Co ciekawe to jedyna na świecie podzielona murem stolica: część północna jest turecka, a południowa grecka. Oddziela je strefa zdemilitaryzowana, utrzymywana przez ONZ. Mieliśmy świadomość tych trudnych podziałów politycznych, szczególnie w kontekście od kilku dni trwającej wojny w Izraelu, które jest w bliskim sąsiedztwie Cypru. Otrzymaliśmy informację, że Cypr staje się drogą ewakuacji dla uchodźców z terenów objętych walkami, którzy przypływali na tą wyspę statkami.

Dowiedzieliśmy się ciekawych rzeczy o historii tego kraju. Słuchaliśmy opowieści o powstaniu cypryjskich Greków, po którym Cypr otrzymał niepodległość od Wielkiej Brytanii w 1960 r. oraz o krachu finansowym na Cyprze 10 lat temu. Spotkaliśmy wiele osób różnych narodowości, wielu Rosjan i Ukraińców, ale również rdzennych mieszkańców, którymi są głównie Grecy (ok. 77%) oraz Turcy.

Od czasów starożytnych Cypr znany jest z produkcji win, posiadania surowców mineralnych, dlatego oglądaliśmy rozpościerające się winnice, plantację smoczych owoców, zachwycaliśmy się wielkimi krzewami opuncji oraz byliśmy w pobliżu nieczynnej już kopalni azbestu.

Cypr jest wyspą bogatą w zróżnicowane ukształtowanie terenu. Poznaliśmy kamieniste oraz piaszczyste wybrzeża, ale też podróżowaliśmy w głąb lądu, gdzie zachwycał nas krajobraz górzysty. Góry Trodos przywitały nas przenikliwym chłodem, ale i wspaniałym wodospadem Caledonia Trial.

Długie spacery uliczkami miast Limassol, Larnaka, Pafos były naszą codziennością, przy okazji zwiedzaliśmy ciekawe miejsca i zabytki archeologiczne.

Mogliśmy poznać regionalne potrawy i zwyczaje. Nie zabrakło kulinarnych akcentów w postaci MEZE, Mussaki czy owoców morza.

Jeździliśmy miejscową komunikacją publiczną zarówno autobusami międzymiastowymi tzw. Intercity jak i komunikacją miejską, która funkcjonuje tam trochę inaczej niż w Polsce. Na Cyprze obowiązuje ruch lewostronny, niektóre uliczki są bardzo wąskie, zastawione zaparkowanymi samochodami. Mimo to odważyliśmy się również na wycieczkę rowerową po mieście 😊. Mogliśmy się przekonać, jak bardzo jest przydatna rozbudowana sieć ścieżek rowerowych w Polsce w stosunku do tamtego kraju. Na korzyść Polski również  pozytywnie wypadła ocena segregacji śmieci i utrzymania porządku na ulicach.

Była to wspaniała przygoda, pełna nowych doświadczeń, słońca i pozytywnej energii. Jesteśmy bardzo zmotywowani do nauki języków obcych oraz organizacji wyjazdów międzynarodowych z uczniami w kolejnych latach.

Pełną galerię zdjęć znajdziesz tutaj.

Założyliśmy pierwsze konta na europejskiej szkolnej platformie edukacyjnej: eTwinning.

Uczymy się korzystać z licznych materiałów tam zamieszczonych – propozycji szkoleń, seminariów, konkursów, spotkań on-line, współpracy z innymi szkołami oraz możliwości działań w różnych obszarach.


Nawiązaliśmy współpracę ze szkołą w Słowacji.

Uczniowie klas 6C oraz 6D naszej szkoły mieli niezwykłą okazję uczestniczyć w projekcie eTwinning, który umożliwia współpracę szkół z różnych krajów Europy. Projekt ten, realizowany pod nazwą „Get to know your new Pen Pal”, pozwoli naszym uczniom na nawiązanie kontaktów z rówieśnikami ze Szkoły Podstawowej w Popradzie na Słowacji.

Głównym celem projektu było rozwijanie kompetencji językowych oraz kulturowych uczniów poprzez pisanie listów. Dzięki tej inicjatywie, dzieci mogły nie tylko ćwiczyć swoje umiejętności językowe, ale także poznawać różnorodność kultur oraz codzienne życie swoich nowych przyjaciół.

Listy zostały wysłane, czekamy z niecierpliwością na odpowiedzi.

Z Erasmusem+ na Malcie

Kolejna grupa nauczycieli wzięła udział w szkoleniu Metodycznym i językowym na Malcie.

O tej mobilności opowiada, zamieszczony tu obok, krótki filmik. 

Zapraszamy do obejrzenia!

Konkursy angielskie zakończone!

W listopadzie 2023r. zakończyliśmy tegoroczne Europejskie Dni Nauki Języków Obcych z Erasmusem + w tle.

W ramach programu Erasmus+ uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 w Swarzędzu  mieli możliwość wzięcia udziału w wielu ciekawych działaniach w szkole i środowisku lokalnym zorganizowanych przez nauczycieli, którzy brali udział w mobilności Erasmus+. Podjęte działania miały na celu:

☺Integrację

☺rozwój kompetencji informatycznych 

Podczas lekcji informatyki uczniowie poznawali narzędzia programu Scratch,  w klasach młodszych Paint 3d oraz programowanie robotów, które następnie wykorzystywali w podejmowanych działaniach konkursowych.

Uczniowie tworzyli plakaty, prezentacje, pracowali metodą projektu.  W chmurze projektowali e-gazetki. Pomogło im to rozwijać i wzmacniać motywację  do nauki języka angielskiego. W klasie pierwszej uczniowie mieli zajęcia z robotami Codey Rockey.

W klasie ósmej uczniowie tworzyli strony internetowe, zajmowali się programowaniem w Pythonie.

☺MOBILNOŚĆ EDUKACYJNA

Mamy nadzieję, że uczniowie w SP3 ucząc się języka angielskiego i niemieckiego, w przyszłości będą mogli również skorzystać z programu Erasmus + i wyjechać do jednego z krajów europejskich, by tam się uczyć oraz zdobywać nowe umiejętności poznawcze.

Podczas Europejskich Dni Języków Obcych nauczyciele zaproponowali  uczniom  quizy, konkursy, projekty, warsztaty. Odbył się Konkurs Wiedzy o Wielkiej Brytanii i USA, konkursy plastyczne: ,,Bohaterowie Marvela’’, ,,Niezwykłe Zakątki USA’’, konkurs ,Idiomy angielskie’’.

 W bibliotece dla uczniów były przygotowane puzzle do ułożenia w j. angielskim i niemieckim. Każdy uczeń mógł przyjść i ułożyć puzzle, następnie odnotować próbę zmierzenia się ze słowotwórstwem. Młodsi uczniowie pięknie wykonali flagi państw należących do Unii Europejskiej.

Pod koniec października został zorganizowany ,,Dzień Dyni’’ , podczas których uczniowie zaprezentowali w holu szkoły przecudnie udekorowane dynie oraz uczniowie przebierali się w bajkowe postaci, dzięki czemu wszyscy zostaliśmy przeniesieni w świat ,,fantasy’’ i  bajek.

Szczegóły dotyczące wyników konkursów znajdziesz tutaj.

EUROWEEK

SP3 Swarzędz razem z SP Czerwonak

W poniedziałek 25.03 mieliśmy przyjemność gościć w naszej szkole dyrekcję, nauczycieli i uczniów z zaprzyjaźnionej Szkoły Podstawowej w Czerwonaku. Nasza współpraca rozpoczęła się w październiku minionego roku i ma na celu wymianę doświadczeń między szkołami. Spotkanie miało również na celu dzielenie się pomysłami w związku z udziałem naszej szkoły w projekcie ERASMUS+.

 

Nauczyciele zostali zaproszeni na obserwacje lekcji, a uczniowie – przedstawiciele samorządu – zostali oddelegowanie do swoich prac.

 

Możliwościami wykorzystania na lekcji rożnych środków dydaktycznych pochwaliła się p. Agata Georgiew. Obmyśliła ciekawą fabułę, w którą wplotła różnego rodzaju zadania do wykonania. Uczniowie zostali przeniesieni w inny wymiar i z zapałem pokonywali kolejne etapy lekcji. Nie zabrakło w tym również korelacji międzyprzedmiotowej – mimo, że była to matematyka – w mistrzowski sposób udało się pani Agacie włączyć naukę języka angielskiego, w czym wsparł ją udział w projekcie Erasmus+.

 

Lekcję informatyki poprowadził p. Artur Grześkiewicz, który podobnie jak p. Agata bierze udział w ERASMUS-ie. Połączył język angielski z programowaniem w Scratchu. Lekcja rozpoczęła się od angielskich nazw różnych zwierząt, czynności, które wykonują oraz konstrukcji zdań pytających. Następnie dzieciaki miały za zadanie utworzyć program – historyjkę o wybranym zwierzęciu, w której ich postać przedstawia się, mówi co potrafi robić i demonstruje to swoimi ruchami. Powstały bardzo ciekawe prace. Na zakończenie uczniowie rozwiązywali quiz utrwalający poznane słówka.

 

Co robili goszczący u nas uczniowie?

To nie była taka zwyczajna wizyta… – lecz spotkanie na szczycie samorządów uczniowskich obu szkół.

Nie obyło się bez burzy mózgów, wymiany pomysłów, propozycji zmian w szkołach i możliwościach dalszej współpracy. Efekty pracy były bardzo ambitne.

Był również czas na podsumowanie lekcji oraz pomysłów samorządów uczniowskich przy kawie i smakowitym cieście.

 

Wypracowaliśmy wiele propozycji działań, najbliższe to wymiana uczniów między szkołami na początku czerwca i udział ich w lekcjach w odpowiedniej dla nich klasie w szkole zaprzyjaźnionej.

Już czekamy na te spotkania!

Skip to content