Oczarowani uczeniem – wizyta studyjna w szkole No Bell
Oczarowani uczeniem – wizyta studyjna w szkole No Bell

Oczarowani uczeniem – wizyta studyjna w szkole No Bell

5-6 listopada 2025r.

„Jeśli chcesz zmienić świat, zacznij zmianę od siebie”. Więc zaczęłyśmy. My – czyli grupa nauczycielek z SP3. Takich, które nie godzą się ze zdaniami, że nic się nie da, że dobrze jest jak jest, że nic się nie da zmienić.  Bo się da. Głęboko w to wierząc, pojechałyśmy na wizytę studyjną do szkoły No Bell w Konstancinie – Jeziornie. I przepadłyśmy. Nie w otchłani, ale w pomysłach i innowacyjnych rozwiązaniach edukacyjnych. Naszym dobrym duchem i opiekunem była Anna Bierzyńska z Fundacji Kółko Graniaste i projektu Szkoła odNOWA, a przewodniczką po meandrach metody Montessori, tajemnicach grywalizacji i nieszablonowych pomysłach edukacyjnych w szkole No Bell była dr Joanna Górecka.

Od pierwszych chwil w No Bell zachwyciły nas otwartość i samodzielność uczniów. Chwilę później zajęcia prowadzone tak, że uczniom się chce. Chce się poznawać świat (i siebie), działać, tworzyć, współpracować. Czy to zasługa tylko metod pracy? A może narzędzi? Pytałyśmy, uczestniczyłyśmy w zajęciach, podpatrywałyśmy „klucze do sukcesu”. Nauczyciele, a przede wszystkim Joanna Górecka, cierpliwie odpowiadali na nasze niekończące się pytania: „Jak? A skąd? A możemy też?” Podczas zajęć widoczny był ogromny szacunek do ucznia, do jego potrzeb, zainteresowań i … wolności. Wolności i odpowiedzialności, by uczeń rozwijał się w swoim tempie, by potrafił wyrazić swoje zdanie, by potrafił myśleć krytycznie i nieszablonowo. Nie jest to łatwe, gdy cały czas mamy w sobie cząstkę „pruskiej szkoły”. Patrząc na to, co działo się na obserwowanych przez nas zajęciach, przekonałyśmy się, że jest to nie tylko możliwe, ale i do tego, że my też tak chcemy pracować!

 By stać się – jak podpowiada projekt Szkoła odNowa – „kreatorem, nie odtwórcą, partnerem, nie strażnikiem, architektem przestrzeni dydaktycznej, a nie konserwatorem schematycznej przestrzeni klasy”…

Czy udzielał nam się zapał dzieciaków i nauczycieli? Na pewno. Przede wszystkim otwierał nam w głowach nowe szlaki, budził pomysły, inspirował. Do tego, by iść własną drogą, szukać pomysłów i wraz z uczniami cieszyć się z poznawania świata.

Bo się da. My to już wiemy.

PS I ta cisza i skupienie na zajęciach! Tego nie da się zapomnieć…

PS1 I jeszcze w ramach projektu byłyśmy w Teatrze Współczesnym w Warszawie! Fantastyczny spektakl – „Kim jest pan Schmitt?”. A w drodze powrotnej burzliwie omawiałyśmy…nasze pomysły na zmiany w edukacji;)

PS2 Cały wyjazd studyjny finansowany był przez Fundację Kółko Graniaste. Dziękujemy

Przejdź do treści