W dniach 8-21 października 2023 roku, kolejna grupa nauczycieli w składzie: Dorota Świerczyńska, Dorota Diakowicz, Mariola Okleja oraz Michał Komisarek udała się na kurs języka angielskiego w ramach projektu Erasmus+ finansowanego przez Unię Europejską do Limassol na Cyprze.
Nadszedł czas na krótkie podsumowanie naszego wyjazdu…
Choć w kalendarzu był październik i drzewa w Polsce mieniły się kolorami jesieni, pogoda na Cyprze wciąż była jeszcze letnia. Średnia temperatura w ciągu dnia to ok. 27st.C i pełne słońce, choć zdarzyło nam się również zmoknąć 😉.
Każdego dnia uczestniczyliśmy w lekcjach z języka angielskiego w szkole językowej Bayswater w międzynarodowym składzie grup oraz w konwersacjach i zajęciach z zastosowań platform edukacyjnych w nauczaniu. Przy wsparciu doświadczonych lektorów podnosiliśmy swoje kompetencje językowe, przełamywaliśmy opór przed komunikacją w języku angielskim oraz nawiązywaliśmy nowe znajomości. Mogliśmy wymieniać się swoimi doświadczeniami z innymi osobami uczestniczącymi w szkoleniach oraz w naturalny sposób wykorzystywać obcy język do komunikacji z ludźmi z różnych stron świata.
Pobyt na Cyprze był również okazją do poznawania bogatej historii i kultury tego malowniczego kraju. W sposób szczególny naszą uwagę zwróciła różnokulturowość osób zamieszkujących Cypr, bardzo liczna grupa turystów i uchodźców.
Odkrywaliśmy również realia Cypru jako państwa. Stolicą jest Nikozja – wzmianki o niej pochodzą już z VII w. p.n.e. Co ciekawe to jedyna na świecie podzielona murem stolica: część północna jest turecka, a południowa grecka. Oddziela je strefa zdemilitaryzowana, utrzymywana przez ONZ. Mieliśmy świadomość tych trudnych podziałów politycznych, szczególnie w kontekście od kilku dni trwającej wojny w Izraelu, które jest w bliskim sąsiedztwie Cypru. Otrzymaliśmy informację, że Cypr staje się drogą ewakuacji dla uchodźców z terenów objętych walkami, którzy przypływali na tą wyspę statkami.
Dowiedzieliśmy się ciekawych rzeczy o historii tego kraju. Słuchaliśmy opowieści o powstaniu cypryjskich Greków, po którym Cypr otrzymał niepodległość od Wielkiej Brytanii w 1960 r. oraz o krachu finansowym na Cyprze 10 lat temu. Spotkaliśmy wiele osób różnych narodowości, wielu Rosjan i Ukraińców, ale również rdzennych mieszkańców, którymi są głównie Grecy (ok. 77%) oraz Turcy.
Od czasów starożytnych Cypr znany jest z produkcji win, posiadania surowców mineralnych, dlatego oglądaliśmy rozpościerające się winnice, plantację smoczych owoców, zachwycaliśmy się wielkimi krzewami opuncji oraz byliśmy w pobliżu nieczynnej już kopalni azbestu.
Cypr jest wyspą bogatą w zróżnicowane ukształtowanie terenu. Poznaliśmy kamieniste oraz piaszczyste wybrzeża, ale też podróżowaliśmy w głąb lądu, gdzie zachwycał nas krajobraz górzysty. Góry Trodos przywitały nas przenikliwym chłodem, ale i wspaniałym wodospadem Caledonia Trial.
Długie spacery uliczkami miast Limassol, Larnaka, Pafos były naszą codziennością, przy okazji zwiedzaliśmy ciekawe miejsca i zabytki archeologiczne.
Mogliśmy poznać regionalne potrawy i zwyczaje. Nie zabrakło kulinarnych akcentów w postaci MEZE, Mussaki czy owoców morza.
Jeździliśmy miejscową komunikacją publiczną zarówno autobusami międzymiastowymi tzw. Intercity jak i komunikacją miejską, która funkcjonuje tam trochę inaczej niż w Polsce. Na Cyprze obowiązuje ruch lewostronny, niektóre uliczki są bardzo wąskie, zastawione zaparkowanymi samochodami. Mimo to odważyliśmy się również na wycieczkę rowerową po mieście 😊. Mogliśmy się przekonać, jak bardzo jest przydatna rozbudowana sieć ścieżek rowerowych w Polsce w stosunku do tamtego kraju. Na korzyść Polski również pozytywnie wypadła ocena segregacji śmieci i utrzymania porządku na ulicach.
Była to wspaniała przygoda, pełna nowych doświadczeń, słońca i pozytywnej energii. Jesteśmy bardzo zmotywowani do nauki języków obcych oraz organizacji wyjazdów międzynarodowych z uczniami w kolejnych latach.
W ramach programu możesz uczyć się za granicą, wziąć udział w zagranicznej mobilności zawodowej lub realizować międzynarodowe projekty edukacyjne.
Erasmus+ – program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu – to kontynuacja europejskich programów edukacyjnych realizowanych od 1998 r. Jego celem jest wspieranie uczniów, studentów, nauczycieli, wykładowców i wolontariuszy w prowadzeniu międzynarodowych projektów służących podnoszeniu kompetencji. Do udziału w programie są zatem uprawnione także instytucje i organizacje publiczne i prywatne wspierające edukację formalną oraz uczenie się pozaformalne i nieformalne osób w każdym wieku. Europejski budżet programu na lata 2021–2027 wynosi 26,2 miliarda euro. Wraz z nową perspektywą finansową poszerzono założenia Erasmusa+, który w rezultacie stał się bardziej innowacyjny i inkluzywny, a także bardziej cyfrowy. Będzie miał też kluczowe znaczenie dla planowanego do 2025 r. utworzenia Europejskiego Obszaru Edukacji, dzięki któremu Unia Europejska zamierza m.in. zapewnić wszystkim młodym ludziom dostęp do edukacji i szkoleń jak najwyższej jakości, umożliwić osobom uczącym się łatwe przemieszczanie się między systemami edukacji w różnych krajach, a także dać im możliwość znalezienia pracy w całej Europie.
Narodową Agencją Programu Erasmus+ i jego realizatorem w Polsce jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.