Wycieczka  klas szóstych do Kotliny Kłodzkiej i Pragi 5-7 czerwca 2024

Klasy szóste bardzo liczną grupą – aż 72 osoby –  wyjechały z biurem podróży Maba TRAVEL na Ziemię Kłodzką, aby w drugi dzień zobaczyć Pragę, stolicę naszych  sąsiadów z południa, i finalnie, na trzeci dzień wejść na najwyższy szczyt w  Górach  Stołowych –  Szczeliniec Wielki, znajdujący się na terenie Parku Narodowego Gór  Stołowych.

Wycieczkę  zaczęliśmy od zwiedzania Kłodzka, po drodze mijaliśmy kamienny most gotycki uważany za kopię słynnego Mostu Karola w Pradze.

Głównym celem zwiedzania na ten dzień była Twierdza Kłodzka i korytarze kontrminowe z XIX wieku. Podzieleni na 2 grupy zaczęliśmy zwiedzanie twierdzy. Trasa prowadziła przez najważniejsze miejsca – rozpoczęliśmy zwiedzanie na Dziedzińcu Tumskim, gdzie w średniowieczu stały zabudowania zakonu augustianów. Ważnymi punktami zwiedzania na  trasie są Lazaret, Bastion Wieżowy oraz donjon – ostatnie miejsce obrony, zajmujący tereny dawnego zamku.

Z bastionów górujących nad Kłodzkiem można podziwiać panoramę miasta oraz gór otaczających ziemię kłodzką należącą do Sudetów. Mieliśmy okazję przejść błyskawicznie przeszkolenie artyleryjskie i w podziemiach zwanych popularnie  labiryntami kontrminerskimi, czekał na nas do przejścia ponad kilometr z kilkukilometrowej sieci podziemnych chodników przeciwminerskich rozciągających się pod stokiem bojowym Twierdzy. W podziemnych labiryntach panuje niezmienna temperatura 6-8 stopni. Na szczęście mieliśmy stroje sportowe i ciepłe bluzy.

Na drugi dzień wyjechaliśmy  do Pragi. Tu podzieliliśmy się ponownie na 2 grupy i wraz z przewodnikami  przeszliśmy przez  Hradczany, Zamek Praski (dawna siedziba królów czeskich). Według Księgi Rekordów Guinessa jest to  największy pod względem zajmowanej powierzchni zamek na świecie. Widzieliśmy zmianę warty przed pierwszym dziedzińcem Zamku, Katedrę św. Wita, Most Karola, Rynek Staromiejski i Plac Wacława. Zobaczyliśmy pomnik Karola IV z dynastii  luksemburskiej, znajdujący się w pobliżu Mostu Karola. Potem był czas na zakup  pamiątek.

Architektura Pragi jest bardzo złożona – od zabytków romańskich, strzelistych wież   gotyku, barokowych pałaców, po renesansowe kamieniczki. Historyczne centrum Pragi jest gotyckie. Ważniejsze praskie zabytki gotyckie to: katedra Św. Wita i  Zamek Praski, Staromiejska Wieża Mostowa, Most Karola, kościół Panny Maryi Śnieżnej, Kościół Matki Bożej przed Tynem. Ważniejsze praskie budowle renesansowe to pałacyk letni w ogrodzie królewskim, pałac Achwarzenbergów,  Pałac Granów.

Do barokowych dzieł architektonicznych należą rzeźby na Moście Karola, Kościół  Św. Tomasza, Św. Mikołaja kościół Matki Boskiej Zwycięskiej.

Na trzeci i zarazem ostatni dzień wycieczki przyjechaliśmy do  Karłowa. Stamtąd, szlakiem weszliśmy na Szczeliniec Wielki -najwyższy szczyt Gór Stołowych. W drodze powrotnej chodziliśmy wśród niezwykłych form skalnych.

Ruchoma szopka bożonarodzeniowa w Wambierzycach z 2 połowy XIX wieku była następnym punktem do zwiedzenia, a potem dom zdrojowy w Polanicy – Zdroju. Po całodziennych zmaganiach, wróciliśmy do Swarzędza.

Podsumowując, uczniowie byli oczarowani Pragą, a wędrówka po Parku Narodowym Gór Stołowych na pewno będzie wspominana długo.

Ogromne podziękowania dla wszystkich wychowawców klas 6, którzy przyczynili się do wyjazdu naszej młodzieży na tę wycieczkę.

Dziękuję Pani Anecie Czerniawskiej pełniącej obowiązki wychowawcy i opiekuna klasy 6a na czas wycieczki, Pani Monice Kudziń wychowawcy klasy 6c, Pani Aleksandrze Jagiełło, wychowawcy klasy 6d,  Paniom opiekunkom  – Pani Beacie Suluk i Justynie Malinowskiej oraz Pani Marynie Sadykovej za bardzo troskliwą opiekę nad naszymi uczniami oraz za działania wychowawcze, dzięki którym uczniowie czuli się dobrze i szczęśliwie.