Maraton Pisania Listów w Trójce
Maraton Pisania Listów w Trójce
     W tym roku Trójka kolejny raz dołączyła do Maratonu Pisania Listów organizowanego przez Amnesty International. Jest to największa na świecie akcja na rzecz praw człowieka.
     Co roku w grudniu, kiedy obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka, miliony ludzi na całym świecie piszą listy, żeby upomnieć się o konkretne osoby, których prawa są łamane. Ta edycja była wyjątkowa ze względu na okrągłą 25. rocznicę powstania Maratonu. W szkolnym Maratonie wzięły udział klasy siódme i ósme. Podczas lekcji wiedzy o społeczeństwie i historii uczniowie poznali ideę pisania listów oraz historie bohaterów i bohaterek tegorocznej akcji. Następnie w holu szkoły każdy wybrał jedną z osób, w obronie której napisał list.
     W tym roku pisaliśmy listy w pięciu sprawach z różnych stron świata:
• Unecebo Mboteni – trzyletni chłopiec z RPA, który zmarł po wpadnięciu do latryny w swoim przedszkolu. Jego rodzina nie otrzymała żadnych wyjaśnień, a winni tragedii nie zostali pociągnięci do odpowiedzialności;
• Ellinor Guttorm Utsi – przedstawicielka rdzennej ludności z Norwegii, która walczy o ochronę tradycyjnego życia swojej społeczności Saamów i prowadzonej przez nich hodowli reniferów;
• Sonia Dahmani – adwokatka z Tunezji, która poświęciła wiele lat na pracę na rzecz praw człowieka. Została skazana na wieloletnie więzienie za sprzeciw wobec rasizmu i dramatycznych warunków panujących w tunezyjskich więzieniach;
• Sai Zaw Thaike – fotoreporter skazany na 20 lat więzienia i ciężkich robót za dokumentowanie skutków cyklonu w Mjanmie;
• Wojowniczki o Amazonię – grupa dziewcząt z Ekwadoru prześladowanych za sprzeciw wobec płonących w ich sąsiedztwie pochodni gazowych, które niszczą środowisko i zdrowie mieszkańców.
     Łącznie udało się napisać 109 listów, które zostały wysłane do ambasady Tunezji, Norwegii, RPA, Ekwadoru i Mjanmy.
     Maraton był też okazją do rozmów na temat praw człowieka, a także wyzwań, z którymi ludzkość mierzy się globalnie: migracje, niszczenie środowiska i nierówności. Dla uczniów była to najlepsza lekcja wychowania obywatelskiego, empatii i solidarności. Mamy nadzieję, że chociaż w niewielkim stopniu pomogliśmy tym, którzy są niesłusznie więzieni, nękani i których prawa człowieka są łamane.
Przejdź do treści