Szkoła Podstawowa nr 3 w Swarzędzu
Erasmus+

Erasmus+ to program Unii Europejskiej
wspierający wymianę edukacyjną

 

W ramach programu możemy uczyć się za granicą, wziąć udział w zagranicznej mobilności zawodowej oraz realizować międzynarodowe projekty edukacyjne.

Erasmus+ – program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu. Jego celem jest wspieranie uczniów, studentów, nauczycieli, wykładowców i wolontariuszy w prowadzeniu międzynarodowych projektów służących podnoszeniu kompetencji. Do udziału w programie są  uprawnione instytucje i organizacje publiczne i prywatne wspierające edukację formalną oraz uczenie się pozaformalne i nieformalne osób w każdym wieku.  

Narodową Agencją Programu Erasmus+ i jego realizatorem w Polsce jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Szczegóły programu znajdują się na stronie: https://erasmusplus.org.pl/o-programie

Previous slide
Next slide

Dzięki projektowi Unijnemu Europejskiemu Erasmus + p. Julita Książek Myślińska oraz p. Artur Grześkiewicz, wyjechali na kurs dla nauczycieli języków obcych do Irlandii, kurs metodyczny CED-T Methodology and Language Development, czyli metodologia i  rozwój mowy,  prowadzony przez Centrum Anglistyki Centre of Business Studies.

Szkoła mieści się w samym sercu Dublina, blisko takich atrakcji jak Trinity College i Dublin Castle. Zajęcia odbywały się w stylowym budynku, który został całkowicie odnowiony i przystosowany do potrzeb nauczania języka. W grupie,  liczącej 10 osób, uczestniczyła również kadra dydaktyczna z Włoch i Niemiec. 

Sam kurs zaoferował najnowsze i najlepsze praktyki zarówno w pedagogice ogólnej z wykorzystaniem praktycznych narzędzi internetowych do edukacji, planowanie lekcji, zarządzanie klasą, jak i wiedzę merytoryczną i wprowadzenie pewnych innowacji w praktyce, które można zintegrować z bieżącą pracą. Celem kursu było przekazanie jasnych, praktycznych rad,  odpowiednich do ich kontekstu. Pod koniec kursu uczestnicy mieli okazję zastosować  narzędzia i  metody omówione z perspektywy nauczyciela i ucznia. Kurs łączy metody synchroniczne i asynchroniczne, aby zapewnić najlepsze wykorzystanie planu zajęć.

Czas wyjazdu dał możliwość nie tylko doskonalenia pracy nauczycieli, ale również nawiązania współpracy z  innymi oraz zwiedzania uroczych zakątków Irlandii i poznawania wielu ciekawych informacji.

  • Dublin jest położony na wschodnim wybrzeżu Irlandii nad Morzem Irlandzkim. Choć termometr pokazywał 27 stopni i było bardzo ciepło, co jest niebywałe dla Irlandii o tej porze roku, i  nad morze było blisko, woda w nim nie zachęcała do kąpieli – miała zaledwie 14 stopni Celsjusza.
  • Przez centrum Dublina przepływa rzeka Liffey, nieopodal znajduje się Iglica Dublina, czyli ,,The Spire’’, 120 metrowy monument ustawiony dla uczczenia nowego tysiąclecia. Konstrukcja  jest wykonana z ośmiu tub zbudowanych ze stali nierdzewnej.
  • Po południu  była możliwość zwiedzania różnych obiektów: kościołów, muzeów i  atrakcji turystycznych, które były rekomendowane zarówno przez organizatorów szkoleń oraz innych uczestników kursu. W samym centrum znajduje się kilka kościołów: Katedra Kościoła Chrystusowego w Dublinie, należąca do najstarszych w Dublinie. Jej początki sięgają niemal 1000 lat wstecz.
  • Katedra Św. Patryka, zbudowana w stylu  angielskiego wczesnego gotyku, stanowi największą budowlę sakralną w Irlandii i ma status katedry narodowej. Wybudowano ją dla upamiętnienia misjonarskiej działalności Świętego Patryka w Irlandii w V wieku. Św. Patryk działał m.in. na terenach, na których powstało potem miasto Dublin. Miał wykorzystać tam jedno ze źródeł do udzielenia sakramentu chrztu; owo źródło znajduje się w pobliżu murów kościoła. Na pamiątkę tego wydarzenia zbudowano w tym miejscu drewniany kościół, który w 1190 r. za rządów biskupa Johna Comyna, otrzymał status katedry.
  • W sobotę odbyła się zorganizowana wycieczka autokarowa do uroczego miasteczka Galway w zachodniej Irlandii, położonego nad Oceanem Atlantyckim. Zostały zrobione  zdjęcia przy pomniku Oskara Wilde’a, który był irlandzkim poetą, dramaturgiem, pisarzem i filologiem klasycznym. Z Galway kursanci udali się na Klify Moheru, czyli irlandzki cud natury wpisany na listę UNESCO Global Geoparks wśród 130 innych unikatowych miejsc na świecie. Klif zbudowany  z wapieni i piaskowców ma około 14 km długości.
  • W niedzielę z przedstawicielką szkoły CES English Studies odbyła się wyprawa na półwysep – 13 km na północny wschód od Dublina – do Howth na festiwal owoców morza. Każdy mógł wybrać coś dobrego do zjedzenia, a Irlandczycy zaprezentowali taniec irlandzki, cieszący się obok muzyki irlandzkiej dużą popularnością, jako element ich kultury.
  • Pierwsza osada w miejscu gdzie obecnie znajduje się Zamek Dubliński, czyli Dublin Castle, powstała ponad 1000 lat temu. Z czasem Zamek Dubliński stał się najważniejszą budowlą obronną w Irlandii. Hall Św. Patryka to najbardziej okazała sala Komnat Królewskich, wykorzystywana obecnie podczas uroczystych państwowych wydarzeń. Galeria obrazów mieści kolekcję portretów namiestników Irlandii, a byli nimi reprezentanci Korony Brytyjskiej. Sala tronowa czyli audiencyjna, to sala, w której dworzanie składali hołd monarsze. Okazały tron wykonany był z okazji oficjalnej wizyty Króla Jerzego IV w Irlandii w 1821r.
  • Galeria zdjęć z Muzeum Sztuki Współczesnej w Dublinie, gdzie obok mistrza pop – artu Andy Warhola, aktorów Humphreya Bogarta i Merlin Monroe, można zobaczyć filmy dokumentalne o prześladowaniach i segregacji rasowej w USA i poznać historię zbrodniczego ruchu rasistowskiego KuKluxKlan.
  • Była również okazja do zwiedzenia National Galery of Ireland – Irlandzkiego Muzeum Sztuki w Dublinie założonego w 1854, który posiada 15000 ciekawych eksponatów  obejmujących 700 lat historii sztuki. Muzeum swe zbiory zawdzięcza licznym darczyńcom, w tym George’owi Bernardowi Shaw, który ofiarował jedną trzecią swojego majątku na rzecz muzeum. 

Udział w projekcie był możliwy dzięki zaangażowaniu Dyrekcji  SP3,  koordynatora projektu Arkadiusza Trzebniaka, zespołu SJO Glossa w Krakowie oraz wielu nauczycieli naszej szkoły.

                                                            informację opracowała  Julita Książek – Myślińska 

Skip to content